• 26 kwietnia 2024

Niewyważenie koła może być spowodowane wieloma czynnikami. Jeśli przyczyny niewyważenia koła nie wymagają drastycznych środków, np. ciężarków, można rozwiązać problem bez konieczności wymiany opony lub felgi. Jakie? Kiedy warto postawić na ciężarki naklejane, a kiedy ciężarki nabijane?

Słabe wyważenie koła może być prawdziwym problemem. Nie zawsze jest to spowodowane uszkodzeniem opony lub felgi. Normy produkcyjne dla tych dwóch komponentów dopuszczają niewyważenie obręczy do 30 g, a niewyważenie opony do 80 g. Po zsumowaniu otrzymujemy koło z niewyważeniem punktowym sięgającym 110 g. Wartość ta jest bardzo odczuwalna podczas jazdy. Aby to zrekompensować, w odpowiednich miejscach na felgach umieszcza się specjalne ciężarki do kół - przyklejane lub nabijane. Który z nich będzie pasował do Twoich kół?

Dobór ciężarków do konkretnego typu obręczy. Skąd wzięły się te podziały i rozróżnienia?

Łatwo jest dobrać odpowiedni rodzaj ciężarków do konkretnego typu obręczy. Typ obręczy jest podstawową wytyczną, która pozwala dopasować ciężarek do obręczy. A więc:

  • - Do felg stalowych stosuje się ciężarki nabijane.
  • - Do felg z lekkich metali stosuje się ciężarki klejone.

Skąd taki podział gruntów? Wszystko opierało się na estetyce. Felgi stalowe są najmniej ekskluzywne (przynajmniej pod względem estetyki) i mogą wytrzymać zastosowanie ciężarków naklejanych. Ciężarki te nie stanowią problemu dla wyglądu obręczy. Nie są uważane za szpecące i są mniej zauważalne z zewnątrz. Felgi aluminiowe to już inna historia.

Felgi aluminiowe są prawie zawsze produkowane z myślą o atrakcyjnym wyglądzie. Decyduje o tym kształt, konstrukcja i zastosowany materiał. Bardzo ważne jest również wykończenie obręczy. Wizualna percepcja felg aluminiowych uległaby znacznemu pogorszeniu, gdyby umieszczono na nich ciężarki. Z tego powodu stosuje się maskowane ciężarki naklejane (płaskie, dobrane pod kolor i umieszczone za szprychami). Czy tych samych ciężarków nie można by użyć na felgach stalowych?

Koło samochodu

Ciężarki nabijane a naklejane - które z nich są lepsze?

Ciężarki naklejane mogą być lepszym wyborem pod względem estetyki, ale są również lepsze pod względem funkcjonalności. Ciężarki przyklejane są stosowane do felg stalowych, ponieważ nie stanowią problemu pod względem estetyki. Ich wysoka funkcjonalność kryje się głównie w rozmiarze i kształcie. Ciężarki samoprzylepne muszą być spłaszczone, a przy wyższych wartościach mogą również wymagać rozciągnięcia na całe pasy, aby osiągnąć pożądaną wagę. Taki rozkład obciążenia nie jest idealny dla koła. Znacznie lepiej byłoby skoncentrować cały ciężar na małym obszarze i umieścić go dokładnie tam, gdzie znajduje się wyważarka do kół. Dokładnie takie rozwiązanie umożliwiają ciężarki czerpakowe.

Do wyboru mamy ciężarki do kół:

  • - Ciężarki nabijane - spełniają wymagania prawidłowego wyważania kół, ale są mniej nieatrakcyjne i wizualnie nieodpowiednie dla felg aluminiowych.
  • - Ciężarki klejone - są łatwe do zakamuflowania i ukrycia na obręczy. Jednak w przypadku dużego niewyważenia koła rozkład ciężarków musi być rozłożony na większej powierzchni.

Omawiając różnice między tymi dwoma rodzajami ciężarków, należy również wspomnieć o sposobie ich nakładania i skutkach tej różnicy. Ciężarki są mechanicznie umieszczane na obręczy za pomocą młotka. Ciężarki naklejane mają przymocowany klej, który po usunięciu pozostawia ślad na obręczy. Obecnie dostępne są ciężarki bez śladów kleju, ale nadal nie są one najlepszym rozwiązaniem

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Top